مراسم نامزدی مردم بختیاری
نوشته شده توسط : پری

مراسم نامزدی بختیاری یکی از مراسم مهم و مورد احترام در فرهنگ و رسوم ایرانی است که از دیرباز تاکنون در این سرزمین جاودانه شکوفا شده است. این مراسم با فرهنگ محلی و زیبای خود، نماد اتحاد و همبستگی خانواده‌ها و جوانان است. از آغاز تا پایان، هر آیینه و هر عملی در این مراسم دارای طعم و رنگ خاص خود است که از تاریخ و فرهنگ مردم بختیاری منشأ می‌گیرد.

آغازین مراحل مراسم نامزدی بختیاری با انتخاب روز مناسب برای برگزاری این مراسم آغاز می‌شود. این روز به عنوان روزی متبرک و مهم در تقویم خانواده برگزیده می‌شود. بعد از انتخاب روز، خانواده پسر آینده داماد برای اطلاع‌رسانی به خانواده دختر و بقیه افراد نزدیک، مراسمی به نام "درخت کاشانه" را برگزار می‌کنند. در این مراسم، درختی زیبا که به عنوان نمادی از زندگی و رشد در نظر گرفته شده، تزئین می‌شود و اعلامیه‌ای در مورد برگزاری مراسم نامزدی به آن افزوده می‌شود.

پس از اعلامیه درخت کاشانه، آغاز مراحلی مانند خرید لباس‌های متناسب با مراسم برای خانواده‌ها و آماده‌سازی هدایا برای داماد و نوه‌داری برای دختر آغاز می‌شود. در روز مراسم، خانواده داماد با اتومبیل‌های تزئین شده با گل‌ها و پرچم‌ها به سوی خانه خانواده دختر حرکت می‌کنند. آنها با شادی و آرامش به خانه خانواده دختر وارد می‌شوند و پس از ارائه هدایا و عروسی به دختر، مراسم رسمی نامزدی آغاز می‌شود.

در مراسم نامزدی بختیاری، علاوه بر حضور اعضای خانواده‌ها، دو طرف داماد و دختر، ده‌ها نفر از دوستان و آشنایان نیز شرکت دارند. این مراسم با خواندن آیاتی از قرآن و تلاوت شعرهای متنوع و معروف محلی، شروع می‌شود. سپس نوشتن قرارنامه نامزدی توسط مشهودان، که نماینده خانواده دختر هستند، و امضای طرفین، مرحله بسیار مهمی از این مراسم است. پس از امضای قرارنامه، مهمانان با هم به شادی و خوشحالی در پذیرایی از غذاهای محلی و خوراکی‌های خوشمزه می‌پردازند.

 





:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: